tisdag 3 januari 2017

Mikroplaster i skönhetsprodukter

Det här inlägget blir inte så glammigt som de flesta av mina inlägg är här på bloggen, men å andra sidan så gör det oss mycket vackrare genom att använda bra produkter och bojkotta miljöförstörande produkter, ja ni vet, kretsloppet!
Det där med mikroplaster i skönhetsprodukter är förfärligt tycker jag. Hur kan det vara tillåtet är en fråga som ständigt dyker upp i mitt huvud? Sen, varför använder vi det? Ja många är inte medvetna om att produkterna innehåller plasterna som återfinns i våra hem, säkert den största anledningen. Så dags att vi lär oss lite mera om de här små hemska kulorna, och välja produkter, finns massor, som inte innehåller mikroplasten tycker jag. 

Vissa av mikroplasterna kan vi se med ögonen, men andra är så pyttesmå som en miljondels millimeter. Miljöbovarna kan finnas i allt ifrån din tandkräm till duschtvål. När du använt produkterna så spolas mikroplasten rakt ner i avloppet eller ut i naturen. Av de 130 ton mikroplaster som hamnar i avloppen i länderna runt Östersjön varje år beräknas 40 ton!!! hamna i naturen. Syntetkläder, konstgräsplaner och industrier är några av källorna till mikroplaster men en hel del kommer från våra skönhetsprodukter. På Naturskyddsföreningens kan du läsa mer om det här, se HÄR
Hemfakta har också gjort en lista med skönhetsprodukter som innehåller mikroplatser, se HÄR och sanera i badrummet.



Inga kommentarer:

Nattarbete

Under natten känns det skönt med en riktigt bra nattkräm, en kräm som gör sitt bästa för att jag ska vakna morgonen efter med en tipp topp h...