fredag 3 juni 2016

Emma S. nya doft Barrow Street

I förra veckan var det pressvisning på fotogalleriet Lumas för Emma S. nya doft Barrow Street.

Barrow Street är Emma S. andra doft. En doft som för Emma tillbaka till sina år i New York och hennes studiolägenhet på Barrow Street i Greenwich Village.
Emma Wiklund lanserade sin första doft Rue de Varenne sommaren 2013. Nu tre år senare adderar hon alltså unisexdoften Barrow Street till Emma S. doftserie.

”Under några år bodde jag i en studiolägenhet på Barrow Street med utsikt över Hudsonfloden. Jag brukade sitta i mitt fönster, titta ut över floden och långt bort skymtade jag Frihetsgudinnan. Jag kommer ihåg känslan av frihet. Det är energin, kreativiteten och människorna i 90-talets Greenwich Village i New York som inspirerat mig när jag tog fram Barrow Street” säger Emma.

Emma S. Barrow Street är en elegant, men också bohemisk unisexdoft som Emma tagit fram tillsammans med den kvinnliga parfymören Shyamala Maisondieu. Doften är uppbyggd kring basen, sofistikerad Vetiver. Vetiver som är ett gräs med ursprung i Indien. Parfymoljorna utvinns genom att rötterna torkas och därefter destilleras. Doften beskrivs som jordig och träig men med inslag av kåda och en sötsur rökighet. Låter väl sådär, men slutresultatet och blandningen med doftens övriga dofter och oljor blev en fullträff om du frågar mig

Shyamala är utbildad parfymör på Givaudan Perfumery School och jobbar sen 10 år som parfymör på Givaudan i Paris. Shyamala har tidigare tagit fram dofter för både Lanvin och Tom Ford.

”När jag tar fram en doft letar jag först efter ett naturligt råmaterial att utgå från. För Barrow Street ville Emma och jag utgå från de aromatiska rötterna Vetiver som oftast används i herrparfymer, men göra en mer feminin variant. När jag valt ett råmaterial bygger jag på det för att lyfta fram doften på dess rätta sätt. I Barrow Street har jag till exempel valt Rosé-peppar som leder in doften till Vetivernoten på ett fint sätt. Sen har jag gjort doften lekfull med bland annat Bergamott och
Mandarin.” säger Shyamala Maisondieu.

Jag som tycker att dofter är väldigt personliga, och ja, de kan dofta väldigt olika från person till person. Därav kan jag tycka att det är svårt att uttala mig om, och skriva om dofter. Sen så är jag väldigt kräsen med dofter, och det är inte så ofta som jag faller för doftnyheter.
Men ibland klickar det liksom, precis så var det för mig med Emma S. nya doft Barrow Street EdT.
Underbar doft tycker jag!

Lanseras 28 juli på Kicks, gå dit och dofta, och se vad du tycker!
30 ml 399 kronor
50 ml 499 kronor









Foto: Annette Eriksson, annettesbeautybox

Inga kommentarer:

Nattarbete

Under natten känns det skönt med en riktigt bra nattkräm, en kräm som gör sitt bästa för att jag ska vakna morgonen efter med en tipp topp h...