måndag 23 mars 2015

Min doft

Det där med dofter är både väldigt viktigt och väldigt individuellt och personligt tycker jag. Därför brukar jag inte skriva så mycket om dofter. Men jag får ofta frågan, vad använder du för doft. Och sen många år tillbaka är svaret detsamma, en Patchouliolja. En doft som jag får frågor om och gillanden så gott som varje vecka. Men som komplement till den här oljan köper jag ibland en annan doft som jag springer på och fastnar för. Just nu t ex använder jag Molecule 01 från Escentric Molecules, en doft med en lite annorlunda bakgrund.
För bakgrunden till det som skulle bli Escentric Molecules var parfymskaparen Geza Schöns önskan att skapa en doft för dem som egentligen inte tycker om parfym!? Ja helt enkelt en doft som inte doftar!? Geza Schön tog utgångspunkt i doftämnet Iso E Super, en ofta använd parfymingrediens som normalt förekommer i mycket små mängder. Han gestalta Iso E Super i två versioner, en helt ren, endast innehållande denna enda doftmolekyl, och i den andra valde han att kombinera Iso E Super med några få utvalda ingredienser. 
Det här är en en doft som jag verkligen gillar, men tyvärr så får jag sniffa ordentligt för att känna doften själv. Men å andra sidan så känner min omgivning doften och påpekar ofta den goda doften. Och så är det ju alltid med dofter, att man själv blir liksom emun mot dofter som man använder själv, ja man blir helt enkelt så van vid den så att man inte känner den efter ett tag...trist men sant!



Inga kommentarer:

Nattarbete

Under natten känns det skönt med en riktigt bra nattkräm, en kräm som gör sitt bästa för att jag ska vakna morgonen efter med en tipp topp h...